Gør hjernen i stand til at forsvare hjertet

Når du fortæller om dine produkter og serviceydelser drejer det sig naturligvis om at oplyse modtagerne om de fordele, der er forbundet med det, din virksomhed har at tilbyde. Men hvis det var tilstrækkeligt kunne kommunikationen jo ske via et Word-dokument.

I nogle tilfælde er det faktisk også tilstrækkeligt. Men det er sjældent. Du er nemlig aldrig alene om at fortælle kunden, at lige netop din virksomhed har noget særligt at tilbyde. Kunden har for det meste hørt det hele flere gange før. Fra dine konkurrenter. Hvorfor skal kunden så vælge dit produkt?

Vi ynder at opfatte os selv som rationelle individer. Når vi træffer en beslutning, vil vi gerne kunne sige: Jeg gjorde det af den og den grund. Og det behøver heller ikke at være forkert. Det sker faktisk ind i mellem, at vi træffer en rationel beslutning, som viser sig at holde stik langt ind i fremtiden. Men sandheden er at vi endnu oftere tager beslutninger på samme måde, som når vi vælger den mand eller kvinde, vi vil leve sammen med. Det er først bagefter, vi finder ud af om det egentlig var den rigtige beslutning.

Vi har handlet ud fra noget så luftigt som tillid.

Men det er lettere at træffe beslutningen med hjertet og mavefornemmelsen, når vi kan begrunde den over for hjernen.

Og det er det markedskommunikation skal tage højde for. Der skal skabes en følelsesmæssig baggrund for at træffe beslutningen om at vælge netop dit produkt og dine services. Og denne følelse skal underbygges af rationelle grunde. Så kunden kan forklare sin ægtefælle, sin direktør, sine medarbejdere eller sin bestyrelse, hvorfor han eller hun har truffet det rigtige valg. Det er derfor design, illustrationer, grafik, tone, stil og historiefortælling er så vigtig en del af en effektiv kommunikation.